For den amerikanske kunstneren Sarah Walkers abstrakte malerier er ideen om det asiatiske fenomenet De lærdes stein et utgangspunkt. I Kina og andre asiatiske kulturer utgjør De lærdes stein en form for meditativt vindu til betrakterens psyke, gjennom å fange subtile og flytende indre bilder. Slik som de organiske, forsiktig menneskelig bearbeidede steinene, åpner Walkers malerier opp for en meditativ tilstand og kontemplasjon over hverdagen.
Prosessen med å helle fortynnet akrylmaling over papir er tilfeldig, og kan minne om vannets lemfeldige utforming av steiner over århundrer. Samtidig bearbeides og understrekes linjer som oppstår, legges lag på lag, og resulterer i strukturer minnende om urbane landskap, vitale organ, insekter, diamanter eller hva betrakteren selv tolker ut av bildene. Mønstre og diagram fra vitenskapen, naturen og arkitekturen utgjør likevel noen hovedtrekk i Walkers abstrakte billedverden. Slik portretteres krysningen av naturen og kulturen, og deres tilstans kamp, i vår fantasi.
Utstillingen på Babel er et resultat av et lite eksperiment. I sitt atelier i Brooklyn forestilte Walker seg at hun var i Norge, hvor hun aldri tidligere har vært, og her malte hun en serie på 9 små malerier. Over de to siste ukene hvor hun har vært i Norge har hun utformet en ny serie på 9 nye bilder influert av nåværende omgivelser. De to seriene tar utgangspunkt i forestilling ev et sted og opplevelse av et sted.
Sarah Walker har en BFA fra California College of the Arts og en MFA fra universitetet i North Carolin, Chapel Hill, i Oakland. Hun har deltatt ved flere gruppeutstillinger og har hatt ulike soloutstillinger i USA. Hun er inkludert i samlingene til The Museum of Modern Art, The Milwaukee Art Museum, Neuberger Museum og The DeCordova Museum. Hun bor og arbeider i Brooklyn, New York.